Welhonpesän meloja

Myymälästä tai Welhon nettisivuilta
löytyy lisää meloja.


Perkasin Welhonpesän melatarjonnan pääpiirteittäin - Welholla meloja riittää! Toivon, että tästä on apua, kun etsit itsellesi sopivaa melaa.

Kun halvin mela maksaa pari kymppiä ja yläpäässä pitää pulittaa satasia, niin tietysti herää kysymys, että saako lisärahalle vastinetta?

Jos melot muutaman kerran kesässä tai sinulla on mökillä kanootti, jolla teet pieniä lenkkejä tyynenä kesäpäivänä, voin suositella halvemman pään meloja. Alumiinivartisen, muovilapaisen melan voit jättää vaikka talveksi hankeen ja mela on seuraavana keväänä käyttökelpoinen.

Retkimeloja kaipaa melalta keveyttä ja kestävyyttä. Pitkillä retkillä vähän erityyppiset melat, joita voi vaihdella, kuormittavat eri tavalla, tuovat melontaan vaihtelua ja säästävät melojaa pitäkestoisissa suorituksissa.

Koskipuljaaja ja meloja, joka haluaa keskittyä kanootin tehokkaaseen käsittelyyn, tarvitsee melan, joka puree kunnolla vettä ja välittää tehokkaasti melojan voimat kanootin hallintaan.

Mela on aina halvempi kuin kanootti. Jos olet melontaseuran jäsen tai melot paljon vuokrakalustolla, kannattaa sinun hankkia omat melat. Hyvällä melalla on nautinto meloa, vaikka kanootti olisi vähän kolhompaa mallia.


Welhon halvin Carlisle

Carlisle



Kahdenkympin mela. Muovipäällysteinen alumiinikeppi, jonka päähän on niitattu muovilapa ja toiseen kahva. En ole ostanut Carlislen meloja, mutta olen melonut niillä mm. yhden elämäni rankimmista seikkailuista Yukonin Snake Riverillä. 500 kilometriä erämaajokea, josta 280 kilometriä koskea. Kolme viikkoa erämaassa ainoana etenemisen turvana Carlislen mela.
Muovipäällysteinen varsi on miellyttävämpi kädelle.

Osta Carlislen mela kun melan pitää kestää huonoakin huonompaa kohtelua, ja kun se katoaa, niin ei mene yöunet. Jos olisin kanoottivuokraaja tai melontaseuran puheenjohtaja, ostaisin tusinan Carlislen meloja.


Welhon omaa tuotantoa. Hyvä kahvan ja lavan muotoilu.

Welho


Welhonpesällä on muutama oma malli, jossa on muovilapa ja alumiinivarsi. Lapa on tukeva ja sen muotoilu on enemmän all-rounder kuin Carlisle: pyöreät lavan kulmat kestävät ja toimivat kivikossa paremmin. Terävä kulma nappaa pyöreäkulmaista melaa helpommin kivien väliin kiinni.


Welho Combi


Luovaa ajattelua! Melasta syntyy kaksi inkkarimelaa tai yksi kajakkimela. Tätä voi suositella kumikanotisteille. Kumikanoottia on kevyempi meloa soolona kajakkimelalla, kun taas kaksikkona meloessa sopivat yksilapaiset melat puhaan paremmin.


Supisuomalainen klassikko.

Lahnakoski


Lahnakoski on ollut olemassa niin kauan kuin minä olen melonut. Vene-messuilla minulla oli tapana käydä juttelemassa ja esittämässä kehitystoiveita Lahnan osastolla. Moni toive on toteutunut. Lahnat ovat kehittyneet vahvemmiksi ja mallistossa on nyt myös taittolapainen mela.


Pienellä askartelulla Lahnan taittolapamelasta saa pykälää kalliimman puumelan veroisen melan. Hiomalla varovasti melan lavan painepuolen kulman teräväksi, tulee melaan lisää pitoa ja paino putoaa. Lisää painoa saa pois, kun kaapii varresta ja kahvast a lakan pois ja öljyää varren. Tämä kannattaa tehdä, jos osaa meloa hankaamatta melan varta kanootin kylkeen. Lakka suojaa melan vartta hankautumisilta.

Kun valitset Lahnaa, etsi kevein oikean kokoinen yksilö. Sen jälkeen käy huolella läpi lavan lakkapinnan laatu. Etenkin lavan kärjen pitää olla kunnossa, muuten vesi luikertelee sieltä lapaan ja lapa halkeaa. Tämä koskee kaikkia lakattuja puumeloja.


Teal Beavertail


Yhdestä puusta veistetty mela on aina taideteos. Tekijän on ensin pitänyt löytää sopiva puu, josta melan voi veistää. Alun perin melat olivat yhdestä puusta, joten tällainen mela vie ajatukset kauas intiaanimelonnan historiaan. Saat tunnelmaa ja perinteitä pienellä rahalla. Mela on tehty joko saarnesta tai kirsikkapuusta. Kirsikkapuu tummenee hienosti vanhetessaan. Pitkällä retkellä, retkikuormalla meloessa tämä mela rauhoittaa menoa, tunnelmoi ja antaa aikaa maisemien katseluun.

Beavertail –mela antaa voimaa kanootin hallintaan. Se sopii hyvin melonan perinnetekniikoiden harjoitteluun ja hiomiseen.


Grey Owl Hammerhead on järeä mela kivisiin koskiin.

Grey Owl Paddles


Grey Owl Fleetwood - minun suosikkini.


Grey Owlin melatehdas on Welhonpesän ikäinen kanadalainen yritys, joka alkoi, kun pörssivälittäjä Brian Dorfman alkoi kaivata hyviä, käsintehtyjä meloja melontaharrastukseensa. Vaikka yritys on nyt kasvanut kohtalaisen suureksi ja toimittaa meloja maailmanlaajuisesti, näkyy meloissa edelleen rakkaus lajiin.


Keskihintaisina Grey Owlin melat ovat enemmän kuin hintansa väärti, kauniita esineitä, joilla on hyvä meloa. Ostin keväällä Grey Owl Fleetwoodin. Tarkoitus oli käyttää sitä soolomelatekniikoiden harjoitteluun. Tarvitsin kevyen melan, jota voin hallita yhdellä kädellä ja jonka lapa ui hyvin veden alla. Melasta tuli myös retkimelani. Olen nyt melonut sillä koko kesän niin koskissa kuin merellä aallokossa. Voi olla, että kalustooni tulee lisää Grey Owleja.


Mitchellin melat voisi ripustaa koristeeksi olohuoneen seinälle. Kauniita.

Mitchell


David Mitchell perusti melatehtaan ja nyt tuotantoa jatkaa hänen poikansa Peter Mitchell. Molemmilla ja vielä Peterin äidilläkin on kilpatausta, joten tässä perheessä teidetään, mitä mela vedessä tekee. Mitchelliin melat ovat pikkutarkasti viimeisteltyjä, tehokkaita meloja, joissa silmä lepää.


Bell


Ted Bell halusi valmistamilleen kanooteille meloja, jotka olisivat yhtä hyviä kuin Bellin kanootit. Nämä melat on tehty vauhti mielessä. Keveitä, nopean tahdin meloja, joilla pitkän päivän matkannut retkimeloja jaksaa vielä muutaman kilometriä lisää.




Brača


Kun valmistaja kutoo hiilikuitukankaita sen lisäksi, että tekee meloja, niin asiantuntemusta riittää. Bračan melat ovat olleet vuosikymmeniä olympiamelojien ja ennen kaikkea –mitalistien työkaluja. Lapoja on erilaisia, melan varren pituutta voi säätää ja tilaustuotteissa voit valita haluamasi joustavuuden melan varteen. Lavan pito vedessä on julma. Mela kestää vaikka melojalla olisi vähän enemmänkin voimaa.


Grey Owlin lasten mela.

Melojen huolto


Alumiinivartiset muovimelat eivät juuri huoltoa kaipaa. Jos muoviosien kiinnitys on kunnossa, on melakin kunnossa. Varren muovipäällyste voi alkaa rispaantua. Leikkaa rispaantunut osa pois.

Puumelat ja puuvartiset kannattaa talvella kuivattaa kunnolla, hioa lakkapinnan kolhut ja lakata kohdat uudelleen. Periaatteessa vanhaa lakkaa pitää hioa pois saman verran kuin tulee uutta lakkaa tilalle, muuten melan paino lisääntyy. Toinen vaihtoehto on öljyäminen esimerkiksi kiinanpuuöljyllä. Kun puu on imenyt itseensä öljyä, se ei enää ime vettä. Öljytyn melan varressa on parempi pito kuin lakkapintaisessa melassa.

Hiilikuitumelat. Lavan reunat saavat iskuja ja voivat rispaantua. Pienet korjaukset hoituvat kaksikomponenttisella epoksiliimalla. Isommat kolhut pitää laminoida. Yksi kerros hiilikuitumattoa riittää.


Hyvin pidettynä melat kestävät vuosia.


Jaakko Mäkikylä,
Hevossaaren hamppari


Off-Road -melonnan äänenkannattaja.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Vastaan, kunhan huomaan kommentin. Jos on kiire, laita email suoraan tai vaikka Facebookin kautta mulle.